Selasa, 16 Januari 2018

PAKAIAN ADAT CHINA

Pakaian Adat China




Pada umumnya, adat resam budaya yang kita bina sejak berabad lama perlu dikekalkan dan dipelihara untuk kesinambungan generasi akan datang. Masyarakat Cina perlu menitikberatkan keperibadian luhur dan murni, serta dibekalkan dengan pakaian tradisi untuk melindungi anggota badan. Justeru itu, perkara ini perlu diteruskan sebagai satu usaha untuk mempertahankan dan memelihara pakaian tradisioanal masyarakat Cina agar terus dikenali sejajar dengan perkembangan dunia fesyen tanah air. Walaupun persaingan dunia peragaan dan busana telah berkembang pesat, tetapi permintaan terhadap pakaian tradisional Cina masih mendapat tempat dihati masyarakat pada masa kini bertepatan dengan peribahasa “Tak lekang dek panas,Tak lapok dek hujan”

     Pakaian tradisioanal mempunyai makna tersirat positif yang disampaikan oleh nenek moyang kita dahulu. Namun begitu, jajahan budaya barat telah mengecam tradisi-  tradisi ini. Budaya melambangkan identiti sesebuah Negara. Budaya tradisional juga dapat memupuk perpaduan Negara. Oleh sedemikian, generasi muda zaman sekarang haruslah sedar tentang kepentingan budaya dan adat. Semoga kegemilangan pakaian tradisional Cina akan terus terpilihara dan berterusan dari satu generasi ke satu generasi.


Contoh Pakaian Masyarakat Cina:

Cheongsam

samfoo

Hanfu

Cheonggsam/Qipao

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

PAKAIAN ADAT MALAISYA

Pakaian Adat Malaisya PAKAIAN ETNIK MASYARAKAT SABAH PAKAIAN ETNIK KADAZAN kadazan Pakaian istiadat masyarakat Kadazan ...